söndag 14 juni 2009

Óndska och kärlek

"Räven sluter sina grå ögon. Och när hon öppnar dem igen är mannen borta. Hon höjer huvudet. Då lägger pastor Baldur Skuggason fingret på avtryckaren."
Baldur kommer att skjuta räven, men får småningom sitt straff för dödandet av djuret från naturen, och antagligen också för en ondskefull handling gentemot en flicka född med Downs syndrom, allt skildrat i en poetisk och medryckande skildring i boken Skugga - Baldur av islänningen Sjón. Boken, som utkom 2003, kallas för folksaga, händelserna utstpelar sig under slutet av 1800-talet, och det är väl kanske därför den tillhör en av de få böcker som jag nyligen har läst om igen. Det är något som fascinerar mig när jag läser boken, jag rycks med i det karga livet i den dramatiska isländska naturen, och människors kärlek och ondska ligger och gror mellan människorna och orden i boken, och de olika dimensioner jag upptäcker andra gången jag läser den. Författaren smyger också, lika vackert skrivet, lite fakta om varför det heter Downs syndrom och hur sådana personer behandlades förr.
Men jag anar att det finns mer att upptäcka i den här boken, och det blir nog en tredje gång som jag kommer att dra fram den mjuka pocketboken ur bokhögarna. Om inte annat för att njuta av språket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar