torsdag 4 juni 2009

Brev till Berlusconi/ för kännedom tilll påven

Ciao!
Hoppas du får en bra skilsmässa från din fru, om det nu blir någon. Det är väl för andra gången du isåfall ska skiljas? Hur som helst, skulle jag önska att ditt parti förlorar i EU-valet, och att du pensionerade dig, det skulle en man i din ålder behöva. Och då kan få tid för dina barnbarn till exempel.
Jag vet att man inte ska tro allt man hör och säger, men om dig står det nu på så många ställen här på Internet, att en del ändå måste vara sant. En del av det du gör är rent skrattretande. Kanske är det ditt breda konstgjorda tandleende och bakåtslickade hår som får en att skratta, vet inte. Men så mycket vet jag att du representerar en av alla kostymklädda självbelåtna gubbar som måste ersättas av duktiga kvinnor, som jag är övertygad om att det finns massor av i Italien.
Du som äger de stora tevekanalerna i Italien har massor av chanser att visa kvinnor som bra förebilder för andra kvinnor. Men det jag såg när jag besökte Italien för ett antal år sedan, gjorde mig deppad. Hotellrummets teve visade program efter program med tröttsamma reklamfilmer eller någon sorts tävlingsprogram med lottdragningar och liknande. Jag minns särskilt en reklamfilm som framställde kvinnan som någon sorts aningslös idiot. Man fick se hur en kvinna glädjestrålande i hemmiljö drog på ett par svarta tights, sedan drog hon en kjol över och gjorde allt vad en italiensk kvinna helst ska göra enligt den kvinnliga speakern. Tightskvinnan dammsög, lagade mat, tog bilen och handlade mat! Och speakerkvinnan påstod då att hon blev smal om magen, höfterna och baken därför att hon bar dessa tights! Suck, säger jag.
Inte någon av de där reklamfilmerna eller de program jag såg, visade kvinnor när de läser böcker,skriver, målar, kör buss, pratar politik, joggar, tankar bilen eller i arbete på en arbetsplats.
Jag vill ha bra förebilder av kvinnor, jag vill att kvinnor ska ha samma lön för samma jobb som män har, och jag vill att kvinnor i Europa (ja, i hela världen) ska ha ett uttalat skydd för sina rättigheter, rätten till sin kropp och för abort. Därför röstar jag i valet till EU-parlamentet söndag den 7 juni, på en kvinna som du helst nog skulle vilja skicka hem till Sverige igen, om hon kom till Bryssel. Hon finns här http://www.skickaschymantillbryssel.nu/
Ja, jag vet att hon måste ingå i någon grupp där nere i Bryssel, och då vet man aldrig hur hon kommer att rösta i olika frågor. Men det får man väl se då vad som händer.
Men man får väl ändå hoppas att du kan få bättre insikt i livet och le med hjärtat om hon får chans att få igenom några av sina frågor!
Fast chansen eller risken för det är förmodligen minimal, leendet alltså.
Saluti
ranghild
ps. hoppas någon översätter brevet till italienska åt dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar