lördag 6 juni 2009

En äkta svensk

Nu kära barn ska du få äta äkta svensk urspunglig mat och sedan lyssna på äkta svensk musik, och jag tänkte köpa en äkta svensk fokdräkt till dig, och sedan ska du få lyssna på äkta svenska berättelser!
Va`er med dig nu då, harru blivi`knäpp eller?
Du tjatar ju jämt om att bevara den svenska särarten, eller vad är, men nåt har det med något svenskt i alla fall, och jag tänkte att nu skulle du få det som du pratar om hela tiden!
Eh?
Sätt dig ned, du är hungrig väl? Ok, här varsågod och ät!
Va, fan har ru gjort, du vet ju att jag hatar sånt här skit!
Det är ju äkta rågmjölsgröt med mjölk, du kan få en klick smör om du vill, så smakar det bättre, lite salt sill kan du få till också.
Men morsan, du fattar ju inget, det handlar inte om det.
Jag har hört tillräckligt av ditt svammel, det här är äkta svensk urspunglig mat, du kan få saltat fläsk om du vill.
Du är ju rubbad!
Undrar vem som är rubbad, och nu ska du få höra äkta svenska fiolstompa med dragspel, fast jag tror inte det här riktigt svenskt, det lär vara lite polskt, eller italienskt, eller nåt annat land som också har sån musik, sitt kvar, jag sätter på en skiva nu, vänta, sitt kvar.
(en hambo spelas upp från vardagsrummet och sonen sjunker ihop på stolen i köket)
Stäng av för fan, morsan!
(hon sänker volymen)
Men var det inte sådan här musik du och ditt gäng lyssnar på? Det är svensk ursprunglig musik, kom inte och säg att ni lyssnar på musik som har amerikanska, afrikanska eller andra rytmer, och rötter, som sån där rockmusik, eller vad det heter, eller lyssnar du på militärmarscher kanske?
Lägg av nu, jag drar.
Ok, du får annan mat innan du sticker, här, köttbullar och potatismos.
(han sätter sig ner och äter upp snabbt en stor portion, och reser sig upp från bordet)
Man kanske kan få ett tack.
Tack.
Du har nyss ätit köttbullar med turkiska och asiatiska kryddor, hoppas det smakade.
(han säger inget utan vänder sig om och går ut ur köket)
Vill du inte se bilden av folkdräkten?
Morsan, kan du inte sluta nu och stäng av fiolgnället!
Det gör jag bara om du sätter dig ner med mig i en kvart och pratar om det här, vad du håller på med, och jag får säga vad jag tycker. Gör du det, annars blir det rågmjölsgröt nästa middag! Du vet att bestämmer jag något så blir det så!
Fattar inte varför du är så här, men ok, en kvart då!

1 kommentar: