söndag 14 juni 2009

Lugna ner dig

I taxikön på Arlanda, en sorts taxivakt hjälper till att dirigera passagerare till bilar. En taxichaufför börjar ta i mina väskor för att lägga in dem i bagageluckan till en bil där två personer just har hoppat in:
- Nej, ta inte mina väskor, jag hör inte ihop med det sällskapet. Jag tar nästa bil, säger jag.
- Lugna ner dig, säger vakten.
- Va?
- Det är lite oroligt här. Ta det lugnt.
Jag tar tyst emot mina väskor och tar nästa bil som kör in framför mig.
-------------
En ung man från ett telecomföretag i andra änden av telefonen:
- Ja, hej vi har ett fantastiskt erbjudande om mobilt bredband.
- Det blir dyrt, och det är för lång nedladdning, det är vi inte intresserade av, säger jag.
- Hmm, egentligen står det på din man. Det här är ett lågt pris. Och vilken storlek behöver ni på nedladdningen?
- Det där tror jag inte på. Det blir säkert dyrare så småningom, och det brukar vara segt. Och vi har fast linje både till stan och till landet.
- Lugna ner dig, det här är ett bra erbjudande.
- Vi köper aldrig något per telefon, ni får skicka information.
Vi lägger båda på luren.
--------------
I konditoriet, ett nummer ropas upp, ingen träder fram, sedan ropas mitt nummer upp av biträdet bakom disken:
- Jag ska ha två.., hinner jag säga.
- Lugna ner dig. Jag har numret före dig, avbryter en bister ung man med rödmosigt ansikte och stiger fram.
Biträdet bleknar, och jag backar.
----------
Anmärkning: Kan se mig kontaktannons från någon av ovannämnda män: Sökes - Stillsam lydig kvinna med svag röst och långsam reaktionsförmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar