tisdag 9 juni 2009

Brev till mormor från skolvalströtta Elin

Hej mormor!

Hoppas att du mår bra, det ska bli kul att få komma till dig och morfar nu när skolan slutar. Vad kul att få bada, paddla och fiska i sjön och få träffa Josefin och Missekissen. Det ska bli skönt att få sluta skolan, jag är så trött på den. Jag skulle helst vilja gå i en ny skola. Kanske hos er? Får jag det? Då kan jag ju bo hos dig ochmorfar och Missekissen?
Min skola är jättedålig, säger mamma. Pappa säger att det ordnar sig nog. Nej, säger mamma, det är nya lärare hela tiden, och ibland får vi gå hem för det finns inga lärare. Och vi ska ha fått välja nytt ämne till hösten nu innan sommarlovet börjar. Men jag har fått veta att jag inte får välja musik i höst, för det finns inga lärare, säger dom i skolan. De vill att jag väljer bild. Jag vill inte det, jag vill ha musik för jag vill spela elgitarr och göra egna melodier. Jag och mamma och pappa blev lovade när vi valde den här skolan att jag skulle få välja musik eller bild eller slöjd nästa år. Och så säger dom att det kanske inte går!
Det är jätterörigt, mina kompisar vill sluta och letar en ny skola. Och jag blir ledsen av att man måste leta en ny skola. Helst vill jag gå kvar med samma klasskompiar och ha musik och inte ha nya lärare hela tiden. Pappa säger att jag ska välja musik ändå, strunta i vad dom säger säger han. Men det kan man väl inte göra. Jo, säger han och då blir mamma sur. Jag ska gå i en vanlig skola säger hon.
Och jag tänkte då att nu frågar jag dig, för där du bor finns det väl bara en skola? Där slipper man väl hålla på och välja? Josefin säger i alla fall att de har samma lärare hela tiden. Och att de har musik. Men också bild och slöjd.
Nu måste jag sluta skriva, vi ska äta middag. Men det ska bli roligt att få komma till dig och morfar. Vi åker väl också i år till Liseberg?
Hälsa Missekissen och ge honom en fin strömming från mig!
Kramar Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar