onsdag 19 augusti 2009

Dramaverklighet


Könsorden som haglar ur den barnsliga lilla runda munnen, avbryter mig i läsningen av teaterns påverkan på samhället, och om mycket intressanta resonemang om att uttrycka sina innersta tanker på den kulturella arenan::
"Du din kukhora, fuck you, knulla, horunge, hora, gå hem och knulla!"
Jag stirrar förbluffat på den unga tjejens mascaraspäckade uppåtböjda fransar som rör sig stelt upp och ner över de runda blanka ljungande ögonen, den magra modern med skapra veck i det bleka ansiktet, höjer handen för att hyssja den unga tjejen.
Modern bär en åttarmånaders bebis som gnyr.
Schhhh, väser den magra modern med låg förtvivlad röst, räcker fram en mobiltelefon till tjejen som slänger en ilsken sned blick åt modern.
Fuck you, säger hon och rycker åt sig telefonen, och sätter sig tillrätta på sin plats i bussen.
Modern återgår till sin plats längre bak i bussen.
Mina medpassagerar skruvar på sig nervöst, kastar en hastig blick på den unga tjejen som har sjunkit ihop i sätet, och folk återgår att läsa eller stirra ut genom fönstret eller sova.
Också jag greppar efter min studiebok igen, och läser vidare den intressanta texten om att teaterns uppgift är att genom dramatiska skildringar göra livet begripligt för människorna, det vill säga åskådarna.
Mycket intressant,verkligen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar