onsdag 23 september 2009

En kvinna att beundra


Jag beundrar och avundar henne, den mexicanska journalisten Lydia Cacho som har suttit fängslad och torterats för att ha avslöjat en pedofilhärva med förgreningar in i den politiska och ekonomiska eliten i Mexico. Hon tvingas numera ha livvakt eftersom hon är mordhotad.
Jag beundrar henne för hennes mod och energi att avslöja, skriva artiklar och bok och driva den största kvinnojoouren i Mexico. Vid ett framträdande på Kulturhuset i Stockholm den 22 september fick Lydia Cacho frågan om vad hennes drivkraft är:
- Jag hade en mycket bra och kärleksfull uppväxt, min mamma var feminist och psykolog, pappa var militär, han var strukturerad. Och jag så alla orättvisor, att alla barn inte hade det bra. För min övertygelse är att alla ska ha rätt att ha en bra uppväxt och tillvaro, svarade hon och gestikulerade precist och elegant.med sina händer medan hon pratar där framme vid podiet, hennes engelska har en stark amerikansk accent med ett litet staccato i ordföljden
Jag avundar Lydia Cacho, hennes urspung, i sin bok "Jag låter mig inte skrämmas" skriver hon: "I mina ådror rinner blod från portugisiska sjömän, arabiska erövrare, starka och modiga franska kvinnor. Från pappas sida hade jag dessutom med mig budskap från de indianfolk som spanjorerna besegrat i Mexico och från mexicanska militärer.
Det var därför, sa morfar, som jag opponerade mig mot alla former av auktoritärt beteende och alla påtvingade tankesätt. Det föll på min lott att ta till mig mina förfäders och förmödrars kunskap och deras lidande, och göra något av det."
Nu ska jag, en enkel kvinna av folket, läsa hennes bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar