lördag 28 november 2009

Rädsla i tågvagnen


Den där långa bleka unge mannen i den grå rocken, som vrider huvudet ömsom mot mig, ömsom ut mot fönstret, fram och tillbaka, uppträder minst sagt märkligt.
Egendomlig typ.
Jag glor ut genom tågfönstret för att slippa möta mannens blick, han är säkert en farlig typ, tur att det är dagtrid och att det finns andra människor i vagnen.
Han kan säkert våldta, tänker jag och ryser till.
Hatar dem.
Han slåss säkert om han inte får som han vill, tänker jag och känner ilskan stiga inom mig.
Hatar dem.
Han gillar inte att bli motsagd av kvinnor, tänker jag och knyter mina nävar hårt.
Hatar honom.
Mitt hjärta dunkar hårt, och jag hoppar till högt när jag ser hur han vänder sig om den unga försvarslösa tjejen bakom honom och säger något som jag inte hör.
Till min förvåning svarar hon honom vänligt.
Jag spetsar öroen och uppsnappar att hon inte vet var den stationen ligger.
Och det är då jag tittar på mannane ögon.
De lyser av ett speciell sken, ett förtvivlat sken, som darrar, bleknar ikapp med mannens rädsla och darrande röst. En förtvivlad röst från en vilsen själ, i en strukturerad fokuserad värld men kartor och linjesträckningar från punkt ett till punkt två..
Du ska åka åt andra hållet, pekar jag bakåt-.
Han går med stor tveksamhet av vid nästa station, och lyder min handviftningar genom fönstret, att gå mot tågets färdriktning, för att byta perrong.
Det var verkligen en annorlunda typ, tänker jag och känner inget särskilt.
Tror jag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar