tisdag 10 november 2009

Besiktningsmannens tankar


Jag granskar dem från alla håll och kanter, bankar med mina verktyg. Min granskande blick avslöjar minsta skavank. Ingen kommer ut härifrån utan att få ett omdöme av mig.
En del dumskallar tror de kan komma undan, de lappar och lagar, det är skrattretande löjligt, ett lätt slag och allt faller sönder, i bitar.
Mycket har jag sett, skit, skrot, rost, lyx, smuts och, renskrubbat. Vad spiksäkert är att alla minskar i penningavärde med stigande ålder. Men somliga får ändå ett bättre stilvärde, ett inre som klingar djupt och starkt. De är väl underhållna, och innehåller en bättre stomme, en stadighet och ett värde som inte kan värderas i pengar.
Det är då jag lägger verktygen åt sidan och drar lätt med handen utmed sidan på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar