måndag 29 mars 2010

Två barn väntar

Halv sju, jag plockar halvt sovande upp morgontidningen från hallmattan
Halv sju en mamma träffas av en kraftig bomb i en tunnelbana
Jag gäspar, häller vatten i kaffebryggaren famlar efter kaffeburken, filtret
De blöder kraftigt från gapande sår köttslamsor, benstumpar, kvidanden, skrik
Jag skär upp bröd, skär mig i fingret, några droppar blod, hämtar irriterat plåster
Mamman hinner se folk falla, huvuden flyga, det brinner inom henne, rök fyller hennes lungor
Jag häller upp kaffet, ställer fram juicen smörgåsarna sätter mig ner börjar läsa
Hon kan inte röra sig, får svårare att andas,vad ska hända barnen, vem ska ta hand om dem, -
Dags att göra sig i ordning, borsta tänderna, tvätta sig, klä på sig
Mamman drar sitt sista andetag, hennes lilla pojke längtar efter mamma, dagisfröken ger honom gröt
Jag förbannar det kalla regnet, förbannar att jag inte fick paraplyet med mig, förbannar slasket under mina fötter
Någon lyfter upp mamman kropp, drar en svart platsäck över kroppen, lägger den intill andra svarta plastsäckar
Går genom spärrarna, ner i tunnelbanan, nerför rulltrappan, springande steg, röster, tågbuller
Tänker på mina två barn, ler, nu kommer tunnelbanan, stiger på vecklar upp tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar