onsdag 23 december 2009

På flykt med barnet


Jag flyr, i min famn sover barnet sina djupa sömn
bakom mig gläfsar skatteskrivarna
Hjärtar bankar, blodet pulserar, hjärnan lyder blint
Slagen från piskan viner
Barnet gnyr tyst i sömnen
Fjärran hägrar det gyllene landet
av klara strömmande pärleforsar
Törnesnår river mina fotsulor
Het ökensand grusar mina ögon
Isvinden drar genom kroppen i bergspassen
Tystar med handen barnets gråt
Ovan svävara svarta korpar.
Nere i den stilla dalen vaggar vi mellan mjuka dunlätta moln
Omkring oss tassar tussar av vit vadd
Försöker krypa ur, gräva mig fram
Men den tränger sig på, lägger sig tätt intill
Kryper in i mig lägger sig på min kropp
In i min strupe, öron, in i hjärnarn
Trycker ner mig med mitt barn
Jag sparkar till, ett litet hål slits upp
Frisk luft strömmar in, blåser ut
Barnets ögon öppnas
Skådar in i det gyllene landet
Av klara strömmande pärleforsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar